Voorbeelden van pagina's uit het cursusboek
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Pagina 45-46 uit hoofdstuk 5: "De kijkrichting":
5.2. De kijkrichting door de afbeelding: van linksboven naar rechtsonder
Mensen kijken op bepaalde manieren door een afbeelding, die o.a. veroorzaakt worden door de leesrichting. Dit is onderzocht door o.a. Zwaan en Hendrika van der Meer. Zwaan heeft een proefschrift heeft geschreven voor de Universiteit van Utrecht, genaamd: “Links en rechts in de waarneming en beleving”. Hij heeft studenten in Nederland en Israël onderzocht en is tot de conclusie gekomen dat de manier van kijken door afbeeldingen zijn basis heeft in de manier waarop wij teksten lezen. Mensen die met Hebreeuws of Japanse teksten zijn opgegroeid, kijken anders door afbeeldingen dan mensen die van links naar rechts lezen, zoals meestal gebruikelijk is in Europa en Amerika. Tevens heeft hij ontdekt dat een mogelijke dominantie van de rechter of linker hersenhelft, of rechts- of linkshandigheid, geen rol speelt bij het bekijken van afbeeldingen. Omdat de richting van het bekijken van afbeeldingen veel consequenties heeft voor de interpretatie van die afbeeldingen, heb ik op het titelblad van dit cursusboek vermeld: “Dit cursusboek is geschreven voor mensen die van links naar rechts lezen.” Ook door andere wetenschappers is onderzoek gedaan naar de kijkrichting door afbeeldingen. Hieruit komt hetzelfde beeld naar voren: mensen die van links naar rechts lezen (en van boven naar beneden), kijken van linksboven naar rechtsonder door afbeeldingen. Mensen die met Arabisch zijn opgegroeid, kijken echter van rechtsboven naar linksonder door afbeeldingen, evenals mensen die van jongs af Hebreeuws hebben gelezen. Iemand die op een foto of schilderij naar rechts loopt of kijkt, is gericht op de toekomst. Voor Arabische en Joodse mensen is dit echter het verleden omdat zij van rechts naar links door afbeeldingen kijken. 5.2.1. De symboliek van rechts en links De symboliek van rechts en links is geheel het gevolg van de boven omschreven kijkrichting van afbeeldingen als gevolg van de leesrichting. Mensen die niet van links naar rechts lezen, dienen onderstaande paragraaf dus voor zichzelf te corrigeren: wanneer je van rechts naar links leest, moet je de symboliek omdraaien: rechts is links en links is rechts. Enkele conclusies uit het onderzoek van Zwaan, die relevant zijn voor compositie in de fotografie en kunst:
Foto: Edwin Westhoff
_________________________________________________________________________________________________________________________________________
Pagina 78 uit hoofdstuk 7: "Lijnen":
de kleine parasols: onderwerpen bovenin de foto lijken groter dan onderin de foto. De parasols zijn kleine verticale lijnen die de horizon kruisen; dit geeft de nodige diepte in de foto. Wanneer de parasols onder de horizon zouden vallen, zou er geen diepte in de foto zitten en zou de foto bovendien in twee helften verdeeld kunnen worden, zonder verband tussen beide helften (want er zijn dan geen verbindende elementen die in beide helften zichtbaar zijn). Verticale lijnen die de horizon kruisen zijn meestal makkelijk te bereiken door een iets lager camerastandpunt te nemen.
8.4. Conclusie (en combinatie van) verticale en horizontale lijnen
8.5. De diagonale lijn Diagonale lijnen zijn het meest dynamisch. Dit komt omdat diagonale lijnen niet parallel lopen met de randen van de foto en ten tweede omdat de diagonale lijn wel naar de hoeken loopt. Er zit dus beweging in, maar de beweging wordt weer enigszins teniet gedaan wanneer de diagonale lijn exact in de hoek eindigt. De lijn moet bij voorkeur iets naast de hoek eindigen. Lijnen die naar één hoek lopen, maar niet naar de andere hoek, noemen we ook diagonaal. Dus in principe zijn alle lijnen diagonaal die naar een hoek toe lopen. edit.
_________________________________________________________________________________________________________________________________________
|